Tuesday 19 November 2013

YB Menteri Wilayah Persekutuan Prihatin Atasi Isu Taska di Putrajaya

Bertempat di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat telah berlangsung satu perjumpaan khas yang diadakan khusus bagi membincangkan perkara yang berbangkit berkaitan isu taska di Putrajaya.



Mesyuarat yang dipengerusikan oleh YB Menteri KPWKM Datuk Rohani Abdul Karim dan wakil dari Kementerian Wilayah Persekutuan dan Perbadanan Putrajaya yang turut dihadiri oleh Isteri YB Menteri KWP Datin Seri Anggriani Sentiyaki, Setiausaha Sulit Kanan kepada YB Menteri Wilayah Persekutuan, Pengerusi Persatuan Taska Putrajaya dan para pegawai lain.

Mesyuarat khas ini diadakan selepas YB Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor melihat isu taska yang melibatkan kematian, kes penderaan dan kecederaan di kalangan kanak-kanak di pusat asuhan adalah amat serius dan perlu mencari jalan penyelesaian yang terbaik bagi mengatasi masalah ini.


Antara perkara yang dibincangkan termasuklah perancangan KWP dan KPWKM dalam mengenal pasti tanah kosong di sekitar Putrajaya untuk penubuhan Taska. Selain itu, keselamatan kanak-kanak di pusat asuhan boleh terjamin jika taska berada dalam kementerian selain memudahkan penjaga menghantar anak-anak ke taska, oleh itu KPWKM telahpun mengenal pasti Kementerian atau jabatan yang masih belum mempunyai taska dan mahu penyusunan semula pejabat untuk mendapatkan ruang bagi penubuhan taska.

Bagi pihak Kementerian Wilayah Persekutan dengan kerjasama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat pemantauan dari masa ke semasa sentiasa dilakukan bagi memastikan taska tidak melanggar peraturan dan isu keselamatan kanak-kanak ini adalah isu yang sangat serius.

Perjumpaan ini adalah satu permulaan dalam misi YB Menteri Wilayah Persekutuan dalam memastikan kesejahteraan serta dapat meningkatkan kualiti hidup warga Putrajaya khususnya dengan lebih baik.

0 comments:

Post a Comment

Akaun ini tidak bertanggungjawab terhadap komen yang disiarkan melalui laman blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.