Thursday 21 November 2013

Tiada kenaikan cukai, hanya nilai hartanah yang meningkat.


Menteri Wilayah Persekutuan hari ini membidas segelintir pihak yang cuba memutar belitkan fakta berkaitan isu kenaikan cukai pintu. Beliau ditemui ketika mesyuarat bersama ahli parlimen wilayah persekutuan di Menara DBKL tengahari tadi. Antara yang turut hadir, YB Datuk Johari Ahli Parlimen Titiwangsa, YB Nurul Izzah Lembah Pantai dan YB Terresa Kok Parlimen Seputeh.

'Tiada kenaikan cukai seperti yang disebut oleh sesetengah pihak, DBKL hanya menaikkan nilai hartanah, itupun selepas 21 tahun'. Tambahnya lagi, kenaikan tersebut tidak akan menjejaskan rakyat di ibu kota kerana kajian menyeluruh akan dilakukan dan memastikan rakyat tidak terbeban dengan perkara ini.  Walaubagaimanapun, keputusan tersebut hanya akan di buat selepas mendengar dan mempertimbangkan bantahan daripada rakyat. Sebagai sebuah kerajaan yang adil, Tengku Adnan berjanji bahawa rakyat akan sentiasa diutamakan dan kerajaan tidak membelakangi rakyat.

Apabila berlaku kenaikan nilai hartanah ini. Ia akan memberi keuntungan kepada pemilik tanah atau pemilik kediaman apabila mereka memajak aset tersebut di bank untuk permohonan pinjaman atau sebaliknya kerana nilai pulangan tanah tersebut adalah tinggi.

Selain itu, kunan turut memaklumkan dengan pulangan yang DBKL dapat sejumlah RM400 juta itu nanti, duit tersebut akan disalurkan untuk pembangunan infrastruktur dan kemudahan untuk warga ibu kota. 'Kita tidak boleh hanya mengharapkan dana dari kerajaan persekutuan sahaja, sebagai kerajaan tempatan, DBKL perlu mencari dana sendiri sebagai contoh pembaikan jalan di Dang Wangi, DBKL tidak boleh tunggu kerana ia melibatkan kemudahan awam tambahan pula di Kota Kuala Lumpur'.

Setakat ini, sebanyak 2,500 laporan bantahan telah diterima, pihak DBKL tidak menghalang mana-mana pihak untuk membuat bantahan dan bantahan boleh dibuat sebelum 17 Disember ini

0 comments:

Post a Comment

Akaun ini tidak bertanggungjawab terhadap komen yang disiarkan melalui laman blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.