Monday 6 January 2014

Sanggupkah Hard Rock Cafe Mengikut Garis Panduan Islam Di Putrajaya?

sidang media di Pejabat Menteri WP turut bersama Tan Sri Aseh dan KSU Dato Adnan Md Ikhsan

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor sebentar tadi dalam sidang akhbar berkenaan isu pembukaan Hard Rock Cafe di Putrajaya menjelaskan bahawa pembinaan HRC perlu mengikut garis panduan yang telah ditetapkan.

Tengku Adnan juga memberitahu Perbadanan Putrajaya mendapat banyak permohonan terutamanya dari jenama dunia seperti taman tema dan lain-lain, tetapi semua permohonan tersebut perlu mengikut garis panduan dan syarat-syarat tertentu.

"Jika pelabur mahu membuka Hard Rock Cafe di Putrajaya mereka harus patuh kepada peraturan, penjualan minuman keras atau alkohol adalah dilarang sama sekali, sebarang bentuk hiburan mesti bersifat bersih dan tidak keterlaluan serta penjualan merchandise HRC yang sememangnya terkenal. Mungkin Putrajaya boleh menjadi salah satu cawangan Hard Rock Cafe yang pertama di dunia yang bebas alkohol" kata kunan.

Beliau turut menambah jika boleh Hard Rock Cafe yang terkenal dengan 'live music' perlu bertukar ke nyanyian nasyid supaya ia lebih islamik. Undang-undang dan peraturan yang ditetapkan sebelum ini mesti dipatuhi.

Tambahnya lagi, pada tahun 2000 sebagai contoh 7Eleven membuat permohonan untuk membuka cawangannya di Putrajaya, pihak perbadanan membenarkan tetapi dengan syarat tiada penjualan minuman keras.

Beliau turut melahirkan kekesalannya di atas reaksi segelintir pihak yang terlalu cepat menghukum Tan Sri Aseh dengan mengeluarkan komen dengan kata-kata yang kesat dan mengubah gambar Tan Sri di facebook seperti sedang menari. "Kita terlalu terikut-ikut dengan cara barat dan sama sekali jauh dengan budaya ketimuran yang kita amalkan selama ini" katanya. 

0 comments:

Post a Comment

Akaun ini tidak bertanggungjawab terhadap komen yang disiarkan melalui laman blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.