Sunday 4 August 2013

Lawatan Ku Nan ke Masjid India

"Kamu asal dari mana? Ini lesen siapa?" tanya Ku Nan kepada salah seorang peniaga di Masjid India sebentar tadi.

Hari ini YB Menteri Wilayah Persekutuan telah meluangkan masa lebih 1 jam, melawat sekitar Masjid India untuk melihat keadaan semasa dan membuat pemeriksaan lesen ke atas peniaga-peniaga bagi memastikan lesen yang diberi tidak disalah guna atau dijual kepada warga asing."Waktu saya datang kali pertama, saya sudah berjanji untuk datang semula untuk melihat, memantau sekaligus memastikan apa yang dilaksanakan oleh persatuan, daripada apa yang saya lihat memang mereka akur dan tidak memberi lesen kepada warga asing" kata Ku Nan.

Dalam pada itu, beliau turut memberitahu bahawa setakat ini pihak berkuasa telah menyita satu ruang perniagaan haram warga asing. Pendekatan baru turut diguna pakai oleh pihak berkuasa apabila ruangan tapak perniagaan yang kurang mendapat sambutan pelanggan ditukar dan diberi ruang perniagaan yang lebih baik. "Setakat hari ini tiga kali pemindahan sudah kita lakukan, dan daripada respon peniaga yang saya terima, mereka sangat gembira dengan pendekatan baru yang dilakukan oleh DBKL, tidak seperti tahun-tahun dulu yang tidak membenarkan mereka berpindah atau menukar tapak perniagaan." jelas Ku Nan.

Menteri Wilayah Persekutuan itu juga memberitahu terdapat 545 gerai sepanjang Jalan TAR dan pemantauan sentiasa dilakukan untuk memastikan peniaga dan pengguna berada dalam keadaan selesa tambahan pula menjelang musim perayaan aidilfitri. Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada semua pihak termasuklah penguatkuasa DBKL, serta Persatuan dan pegawai yang terlibat dalam memastikan keadaan di sini berjalan lancar.



Tengku Adnan Tengku Mansor ketika menjawab soalan wartawan berkenaan dengan tapak perniagaan haram, beliau dengan serius berkata tindakan tegas tetap akan diambil jika perniagaan tanpa lesen. "Jika betul mereka ini mahu berniaga tolong mohon lesen dan kita akan beri peluang berniaga, tetapi diruang perniagaan yang telah disediakan, bukan sesuka hati dan menggangu kawasan sekitar sehingga mendatangkan kesesakkan, kalau mereka langgar peraturan kita terpaksa ambil tindakan,tetapi saya sentiasa menasihatkan pegawai saya supaya menggunakan pendekatan yang lebih lembut dengan menasihati, tidak mengeluarkan sebarang saman, sebelum mengambil sebarang tindakan ke atas peniaga-peniaga".















2 comments:

  1. Ada tak gambar peniaga mercun... kalo ada syer la gambar... mesti tak ada kan orang jual mercun... sebab apa ye... sebab menteri datang...

    ReplyDelete
  2. Kalau ada bukti dan gambar sila laporkan kepada pihak DBKL dan Penguasa lain untuk tindakan lanjut. Kita perlu bersama membanteras, bukan menunding sesama lain. Terima kasih di atas keprihatinan saudara.

    ReplyDelete

Akaun ini tidak bertanggungjawab terhadap komen yang disiarkan melalui laman blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.