Sunday 24 November 2013

Kuala Lumpur Kota Tikus?


Kementerian Wilayah Persekutuan memandang serius mengenai isu kebersihan di bandar Kuala Lumpur. Ini kerana ianya merupakan sebahagian daripada imej Wilayah Persekutuan. Sebagai sebuah ibu negara, seharusnya Kuala Lumpur menjadi role model kepada bandar-bandar lain dalam aspek kebersihan, keindahan dan lebih teratur. Walau bagaimanapun, kebelakangan ini nama baik Bandar raya Kuala Lumpur telah dijejaskan dengan tuduhan seperti "kota tikus" dan "bandar sampah".

Bertitik tolak daripada kesedaran ini, Kementerian Wilayah Persekutuan telah mengambil langkah drastik dalam menangani isu kebersihan dengan menubuhkan Jawatankuasa Taskforce kebersihan. Taskforce ini diketuai sendiri oleh YBhg Datuk KSU KWP dan dianggotai oleh para pegawai kanan Kementerian, DBKL egensi-agensi kerajaan lain, NGO serta pihak swasta.


Taskforce ini telah diarahkan untuk melaporkan terus kepada Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dalam usaha menyelaras program dan aktiviti membanteras maslah kekotoran sekaligus meningkatkan tahap kebersihan dan keindahan kawasan di Wilayah Persekutuan.


Namun begitu, Jawatankuasa ini telah mengenal pasti bahawa antara punca kegagalan program ini dilaksanakan disebabkan oleh tahap kesedaran di kalangan masyarakat yang masih rendah terhadap kepentingan penjagaan kebersihan. Antara masalah yang dikesan ialah penjaja yang mengambil sikap endah tak endah dengan membuang sisa pepejal dan sampah sarap ke dalam saluran longkang. Ada juga kalangan masyarakat yang tidak ada sifat tanggungjawab dengan membuang sampah di merata-rata tempat, walhal kerajaan melalui DBKL sudah membelanjakan wang yang banyak untuk menyediakan tong sampah di sekitar kawasan Kuala Lumpur.

Kempen kebersihan ini adalah sebagai permulaan dalam usaha kerajaan mencatikkan semula bandaraya Kuala Lumpur, oleh itu sepanjang kempen ini melalui DBKL projek pengindahan kawasan sekitar Jalan Masjid India dan Jalan Tuanku Abdul Rahman akan dicat semula kerana bangunan sekarang dilihat usang dan tidak menarik. Selain itu, DBKL juga akan mengenal pasti premis usang dan akan mengemukakan notis makluman kepada pemilik premis untuk persetujuan dan seterusnya mengcat semula bangunan tersebut.


Pelaksanaan kempen ini diharapkan dapat membantu mewujudkan masyarakat Wilayah Persekutuan yang mempunyai nilai cintakan keindahan alam sekitar dan sikap yang suka menjaga kebersihan kawasan tempat tinggal, tempat bekerja atau berniaga bagi mencapai pembangunan mampan.

0 comments:

Post a Comment

Akaun ini tidak bertanggungjawab terhadap komen yang disiarkan melalui laman blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.