Thursday 22 August 2013

Pelancaran Laman Website Rasmi Pelancongan KL dengan Aplikasi Mudah Alih Memudahkan Pelancong
















YB Menteri Wilayah Persekutuan hari ini telah melancarkan laman web rasmi pelancongan bagi Kuala Lumpur iaitu www.visitkl.gov.my dengan aplikasi mudah alih. Website baharu yang mesra pengguna ini menawarkan perkhidmatan dan pelbagai informasi kepada pelancong seperti hotel, restoran, tempat tarikan pelancongan serta pelbagai tip lawatan ke Kuala Lumpur. Laman web ini juga padat dengan informasi terkini dan mempunyai 2000 pautan ke laman web lain untuk carian yang lebih khusus. Ciri-ciri lain yang disediakan termasuklah pelbagai jenis aplikasi, video promosi Kuala Lumpur dan media sosial termasuk Facebook dan Twitter.

Melalui pembangunan laman web ini, DBKL juga telah membangunkan aplikasi mudah alih bagi memudahkan pelancong untuk mengakses maklumat dan informasi tentang Kuala Lumpur. YB Menteri Wilayah Persekutuan dan YBhg Datuk Bandar Kuala Lumpur diberi penghormatan untuk menjadi antara yang pertama di dunia memuat turun aplikasi mudah alih Visit KL pada telefon pintar mereka. Aplikasi ini disediakan khas untuk para pengguna IOS dan Android.

Dalam pada itu, YB Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor bersama-sama dengan YBhg. Datuk Seri Ahmad Phesal Hj. Talib, Datuk Bandar Kuala Lumpur tiba di "Kuala Lumpur Hari Raya & Cultural Festival 2013" dengan menaiki tram dari Muzium Kesenian Islam, Taman Warisan Tun Abdul Razak dan secara rasminya laluan baharu perkhidmatan tram yang menghubungkan para pelancong ke Taman Warisan Tun Abdul Razak (zon alam semula jadi) dan Dataran Merdeka (zon warisan) diperkenalkan.

Sebelum ini, tram di Taman Warisan Tun Abdul Razak hanya membawa pelancong melawat ke 14 tempat tarikan sekitar taman. Laluan baharu ini akan memberi peluang kepada para pelancong melawat kawasan sekitar Dataran Merdeka dengan menaiki tram. Waktu operasi tram adalah dari jam 9.00 pagi hingga jam 11.30 pagi dan 2.00 petang hingga jam 4.00 petang pada hari bekerja. Ini bertujuan untuk mengelakkan kesesakan lalu-lintas pada waktu puncak.

 

 

0 comments:

Post a Comment

Akaun ini tidak bertanggungjawab terhadap komen yang disiarkan melalui laman blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.