Monday 13 January 2014

Majlis Pelancaran Program Tahsiin Iqra' Sekolah-Sekolah Menengah Putrajaya

Dalam melahirkan generasi celik Al Quran dalam kalangan generasi Y, banyak cabaran yang terpaksa dihadapi memandangkan persaingan dunia internet semakin hebat. Anak-anak muda kini lebih cenderung menghabiskan masa berjam-jam lamanya di depan komputer daripada mentelaah Al Quran dan tafsirnya.


kunan mendengar bacaan Al Quran oleh salah seorang peserta Program Tahsiin Al Quran
Di atas kesedaran itu, Menteri Wilayah Persekutuan merangkap Ahli Parlimen Putrajaya Tengku Adnan Tengku Mansor bersama jawatankuasa induk yang dipengerusikan oleh Pengarah Jabatan Pendidikan WP Putrajaya Tn Hj Jamaluddin serta Timbalannya Imam Besar Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Tn Hj Nazaruddin Baharudin melancarkan satu Program Tahsiin Iqra' Sekolah-Sekolah Menengah Putrajaya. Program ini dirasmikan oleh kunan yang juga penasihat kepada jawatankuasa induk program.

Dalam ucapan perasmian, kunan mengingatkan tentang kepentingan membaca Al Quran. "tak kira dalam apa jua keadaan sesibuk mana sekalipun kita, kita harus mencari masa untuk membaca dan memahami Al Quran. Dalam keadaan dunia yang serba canggih internet di hujung jari, ia menjadikannya semakin mudah untuk membaca Al Quran".

Sesi bergambar kunan bersama sebahagian pengetua sekolah menengah Putrajaya

Program ini adalah program yang pertama diadakan di negara ini yang melibatkan sekolah-sekolah menengah, menurut Imam Besar Tuan Hj Nazaruddin program membudayakan Al Quran belum diwujudkan di mana-mana tempat selain Putrajaya. "Kita sedang mendekati generasi Y dalam kaedah yang berbeza, kita membudayakan bacaan Al Quran supaya lebih hampir dengan gaya hidup mereka, pendekatan kita untuk membimbing mereka perlu kena dengan jiwa mereka" katanya.

Sebahagian peserta yang terlibat dalam program Tahsiin Al Quran

Tahsiin Iqra yang membawa maksud belajar membaca Al Quran melalui kaedah Iqra' ini dapat membantu pelajar sekolah menengah dari Tingkatan 1 hingga 5 terutamanya dalam menguasai ilmu tajwid dan fardhu ain secara praktikal dan lebih berkesan.

Dalam majlis yang sama, kunan menyampaikan sumbangan bagi menjayakan program ini di setiap sekolah menengah dalam Putrajaya. Kesemua 10 buah sekolah yang terlibat menerima sumbangan wang tunai sebanyak satu ribu ringgit antara sekolah yang terlibat adalah SMK Putrajaya 9 (1), SMK 8 (1) dan Sekolah Sultan Alam Shah.
Kunan bersama guru-guru sekolah menengah Putrajaya


0 comments:

Post a Comment

Akaun ini tidak bertanggungjawab terhadap komen yang disiarkan melalui laman blog ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab anda sendiri.